Türkiye ve diğer ülkelerdeki kültürel miras yönetimi ve kurumlarının işleyişi ile ilgili kuramsal ve pratik bilgi ve bakış açısı kazandırılmasını amaçlar. Farklı modüller şeklinde tasarlanan dersler Arkeoloji ve Sanat Tarihi öğretim üyeleri ve/veya Türkiye ve farklı ülkelerdeki kültürel miras yönetimi kurumlarından konuk olarak gelen uzmanlar tarafından verilmektedir. Toplumsal eğitim, koruma politikaları ve yaklaşımları, kültürel mirasın sürdürülebilirliği, ulusal ve uluslararası kültürel miras hukuku, uluslararası kurumlar ve konvansiyonlar ile arkeolojik ve tarihsel alanların yönetimi dersin ana konularını oluşturmaktadır.
Bu ders, sanat tarihi çalışmalarının kavram ve yöntemlerini, bunların farklı dönem ve bölgelerdeki görsel sanatlara uygulanmasını ve günümüz sanat eleştirisi ve kuramının tarihsel ve felsefi temellerini inceleyecektir.
Öğrencileri tez konularını seçme, araştırma yöntemleri, araştırma ve yayın etiği ve yazım planı geliştirme konusunda yönlendirmeyi amaçlar. Öğrenciler Arkeoloji ve Sanat Tarihi öğretim görevlileri, konuk hocalar ve Anadolu Medeniyetleri Araştırma Merkezi araştırmacıları tarafından hazırlanan seminerlere katılırlar.
Emevi, Abbasiler, Fatımiler, Moğollar, Selçuklar, Timurlar, Safeviler, Babür İmparatorluğu, ve Osmanlılar dönemlerine ait sanat ve mimarinin araştırılması. Özellikle Osmanlı İmparatorluğu?ndan Türkiye Cumhuriyeti?ne kadar olan bölüme ağırlık verilir.
18-19. yüzyıllardaki tarihi ve kültürel değişim ve Osmanlı modernizminin sanat ortamına nasıl yansıdığı tartışılır. Batı tarzının görsel kültüre sızarak geç Osmanlı'dan Erken Cumhuriyet Dönemi'ne geçerken sanatın her dalına getirdiği yeni teknik, biçim ve üslupların oluşumundaki rolü araştırılır ve `modernizm', 'batılılaşma' ve 'ulusalcılık' kavramları sorgulanır.
Öğrenciler ilgi alanlarına göre onlara pratik tecrübe ve eğitim sağlayacak bir projeye katılmalı ya da ilgili bir kurumda stajlarını tamamlamalıdırlar. Staj olanakları arasında bir müzede, kültürel miras kurumu ya da arkeolojik kazıda çalışmak vardır. Staj danışmanları ve stajın yapıldığı yer tarafından onaylanmış olmalıdır.
Bu çalışma etkin hareket prensipleriyle kişisel ifadeyi, fiziksel ve duygusal katılımı desteklemeyi amaçlar. Kendimizi ve bizi çevreleyen dünyayı beden, zihin ve duygular aracılığıyla algılamayı, bedeni bütüncül -holistik ve sağlıklı- bir farkındalığa taşımayı hedefler.
Bu çalışma etkin hareket prensipleriyle kişisel ifadeyi, fiziksel ve duygusal katılımı desteklemeyi amaçlar. Kendimizi ve bizi çevreleyen dünyayı beden, zihin ve duygular aracılığıyla algılamayı, bedeni bütüncül -holistik ve sağlıklı- bir farkındalığa taşımayı hedefler.
Bu çalışma etkin hareket prensipleriyle kişisel ifadeyi, fiziksel ve duygusal katılımı desteklemeyi amaçlar. Kendimizi ve bizi çevreleyen dünyayı beden, zihin ve duygular aracılığıyla algılamayı, bedeni bütüncül -holistik ve sağlıklı- bir farkındalığa taşımayı hedefler.
Oyunculuk teknikleri aracılığıyla kişiler arası etkileşim dinamiklerinin araştırılması. Bireysel yaratıcı düş gücünün geliştirilmesi, sahne ve metin çalışmaları.
Oyunculuk teknikleri aracılığıyla kişiler arası etkileşim dinamiklerinin araştırılması. Bireysel yaratıcı düş gücünün geliştirilmesi, sahne ve metin çalışmaları.
Toplumsal düşüncelerin yaratıcı imgelem tarafından nasıl ifade ve temsil edildiğinin incelenmesi. Bir dizi edebi metin, film, görsel temsil ve belli bir tema ya da birbirine bağlı çeşitli temalarla ilgili yazılmış makalelerle tanışma. Feminizm, küreselleşme, göç, çevrecilik, postkolonyalizm, milliyetçilik gibi temalara odaklanma. Öğrencilerin yazılı ve sözlü iletişim becerileri, yaratıcılık ve sorgulama alışkanlığı ve eleştirel düşünme yeteneklerinin geliştirilmesi.
Toplumsal düşüncelerin yaratıcı imgelem tarafından nasıl ifade ve temsil edildiğinin incelenmesi. Bir dizi edebi metin, film, görsel temsil ve belli bir tema ya da birbirine bağlı çeşitli temalarla ilgili yazılmış makalelerle tanışma. Feminizm, küreselleşme, göç, çevrecilik, postkolonyalizm, milliyetçilik gibi temalara odaklanma. Öğrencilerin yazılı ve sözlü iletişim becerileri, yaratıcılık ve sorgulama alışkanlığı ve eleştirel düşünme yeteneklerinin geliştirilmesi.
Sinema ve görsel sanatlara giriş. Öğrencilerin görsel metinleri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla inceleyecek ve çalıştıkları yapıtları kültürel bağlamlarına oturtacak birikim edinmeleri. Öğrencilerin yazılı ve sözlü iletişim becerileri; yaratıcılık ve sorgulama alışkanlığı ve eleştirel düşünme yeteneklerinin geliştirilmesi.
"Öteki" kavramının incelenmesi. Bu terimin çoğunlukla, sosyal grupların kendi aralarında yarattıkları farklılıkları ve sınırları ortaya çıkarmak, ve içinde yaşanılan topluma ait görülmeyen insanları yabancılaştırmak amacıyla kullanılmasına değinilmesi. ?Öteki? Kavramının edebiyattaki temsillerine odaklanarak insanlığın belli bir dönem, mekan veya kültürel bağlamla sınırlı kalmaksızın ?yabancı? Ve ?bilinmez? Olana duyduğu ilginin nedenlerinin irdelenmesi. ?Öteki? Kavramının farklı dönem ve kültürlerde politik, dini, coğrafi, cinsiyet, etnisite ve ırk söylemleri bağlamında nasıl kurgulandığı ve algılandığının tartışılması. Kimlik arayışında öteki ve ötekileştirmenin rolününün sorgulanması.
"Öteki" kavramının incelenmesi. Bu terimin çoğunlukla, sosyal grupların kendi aralarında yarattıkları farklılıkları ve sınırları ortaya çıkarmak, ve içinde yaşanılan topluma ait görülmeyen insanları yabancılaştırmak amacıyla kullanılmasına değinilmesi. ?Öteki? Kavramının edebiyattaki temsillerine odaklanarak insanlığın belli bir dönem, mekan veya kültürel bağlamla sınırlı kalmaksızın ?yabancı? Ve ?bilinmez? Olana duyduğu ilginin nedenlerinin irdelenmesi. ?Öteki? Kavramının farklı dönem ve kültürlerde politik, dini, coğrafi, cinsiyet, etnisite ve ırk söylemleri bağlamında nasıl kurgulandığı ve algılandığının tartışılması. Kimlik arayışında öteki ve ötekileştirmenin rolününün sorgulanması.
Hume'un zihni duyusal uyarılarla dolan boş bir sayfa olarak tanımlamasından yola çıkılarak, öğrencilerin duyuların edebi dünyasıyla tanıştırılması. Körlük Homeros'un, Milton'ın, Borges'in, Aşık Veysel'in yazılarını nasıl etkilmiştir? Duyma özürlülerin sözün ya da yazının aracılığı olmadan, doğrudan işaret diliyle şiir yazmaları mümkün müdür? Duyusal tecrübeler ve yazma arasındaki ilişkiye dair farkındalığın geliştirilmesi.
Sanat/tasarım ile politika, bilim, psikoloji, edebiyat, müzik arasındaki bağlantıların disiplinler arası incelenmesi. Yaratıcı düşünme aktiviteleri. Yenilikçi tasarım atölyesi. İmgelerin propaganda ve reklamcılıkta rolü. Başyapıtların toplum üzerindeki etkisi. Görsel algı, geştalt, renk teorisi, bir düşünme şekli olarak çizim, form ve işlev, mekânın poetikası, işbirliği, sanatsal araştırma. Fluxus, kamusal sanat, enformasyon sanatı, kinetik heykel, çevreci sanat.
Mimarlık ve sanat dünyasının en önemli örnekleri ile tanışarak bu eserleri belirleyen estetik, kültürel ve tarihsel çerçevenin tartışılması. Farklı mecralarda üretilmiş sanat eserlerini değişik yöntemlerle inceleme ve yorumlama. 20. Yüzyıldan, Ortaçağ Avrupasına ve Eski Yunan?a kadar uzanan tarihsel dilimlerde her hafta farklı bir kültürün ve dönemin incelenmesi. Sanat eserlerinin yaratılma sürecinde toplumsal faktörlerin ve kültürel bağlamın etkilerinin tartışılması.
20. yüzyıl müzikal kompozisyon ve dans koreografisi estetiklerinin-ses ve hareket yaratma/düzenleme sanatlarının- incelenmesi. Geleneksel veya müzikal, müzik-drama, opera, dijital multi-medya performans gibi çağdaş sanatsal formlarda bir araya getirilip sahnelendiğinde, bu iki disiplin arasındaki-gerek ayrışan gerekse örtüşen- olası ilişkilerin araştırılması. Resim, heykel ve sinema gibi diğer sanatsal alanlardaki paralel gelişim süreçlerinin hesaba katılması. Ses ve hareket arasındaki sınırların sınanması, tartışılması ve ayrıca ses, hareket ve görüntünün oluşturduğu üçlü ilişkilerin incelenmesi. Estetik, Modernite ve Postmodernite, Yüksek ve Alçak Sanat, Oryantalizm, Sanat ve Yaratıcılığın Doğası, Sanatsal disiplinlerin özerklikleri ve disiplin sınırlarının belirsizliği.
20. yüzyıl müzikal kompozisyon ve dans koreografisi estetiklerinin-ses ve hareket yaratma/düzenleme sanatlarının- incelenmesi. Geleneksel veya müzikal, müzik-drama, opera, dijital multi-medya performans gibi çağdaş sanatsal formlarda bir araya getirilip sahnelendiğinde, bu iki disiplin arasındaki-gerek ayrışan gerekse örtüşen- olası ilişkilerin araştırılması. Resim, heykel ve sinema gibi diğer sanatsal alanlardaki paralel gelişim süreçlerinin hesaba katılması. Ses ve hareket arasındaki sınırların sınanması, tartışılması ve ayrıca ses, hareket ve görüntünün oluşturduğu üçlü ilişkilerin incelenmesi. Estetik, Modernite ve Postmodernite, Yüksek ve Alçak Sanat, Oryantalizm, Sanat ve Yaratıcılığın Doğası, Sanatsal disiplinlerin özerklikleri ve disiplin sınırlarının belirsizliği.
Filmlerin tür ile incelenmesi sırasında ortaya çıkacak, soru, konu ve yanlış kanılardan bazıları: Tür (genre) nedir? Film türleri sadece bir pazarlama aracı mıdır yoksa gazeteciliğin bir yan ürünü müdür? Tür olmadan sinema filmlerini anlamak ve tartışmak olası mıdır? Gerçekten de ?tür filmi? var mıdır? Tür eleştirisinin sınırları dışında kalan film var mıdır? Belli film türleri ile ilişkilendirilen gelenek ve yöntemler hangileridir? Bir film birden fazla türe ait olabilir mi? Bir filmin türü zaman içinde değişebilir mi? Türe dayalı bir felsefe film kavramının ufuklarını daraltır mı yoksa genişletir mi?