İntörnler, sorumlu öğretim üyesi, uzman doktor ve hemşirelerin gözetimi altında, hastaların ilk değerlendirilmesinde ve tedavisinde aktif rol üstelenirler ve çok çeşitli hasta, hastalık ve prosedür ile karşılaşırlar. İntörnler hastaların ilk başvuru anından itibaren hastanın değerlendirilmesi, tetkiklerin istenmesi, tanı ve tedavi basamaklarında önemli deneyimler kazanırlar. İntörnler, acil serviste hastaların aciliyet düzeylerini tanımlar ve triaj prensiplerini öğrenirler. Acile başvuran hastaların sorumluluğunu alarak; anamnez, fizik inceleme, tanı ve tedavi aşamalarında deneyimlerini artırırlar. İntörnler, dahili ve cerrahi acil hastalıkların tanı, ayırıcı tanı ve ilk tedavi yaklaşımları ile, idrar sondası, N/G sonda takma, kan örneği alma, entübasyon gibi temel girişimleri öğrenirler. (4 hafta; zorunlu gece ve haftasonu nöbetleri vardır).
İntörnler, sorumlu öğretim üyesi, uzman doktor ve hemşirelerin gözetimi altında, hastaların ilk değerlendirilmesinde ve tedavisinde aktif rol üstelenirler ve çok çeşitli hasta, hastalık ve prosedür ile karşılaşırlar. İntörnler hastaların ilk başvuru anından itibaren hastanın değerlendirilmesi, tetkiklerin istenmesi, tanı ve tedavi basamaklarında önemli deneyimler kazanırlar. İntörnler, acil serviste hastaların aciliyet düzeylerini tanımlar ve triaj prensiplerini öğrenirler. Acile başvuran hastaların sorumluluğunu alarak; anamnez, fizik inceleme, tanı ve tedavi aşamalarında deneyimlerini artırırlar. İntörnler, dahili ve cerrahi acil hastalıkların tanı, ayırıcı tanı ve ilk tedavi yaklaşımları ile, idrar sondası, N/G sonda takma, kan örneği alma, entübasyon gibi temel girişimleri öğrenirler. (4 hafta; zorunlu gece ve haftasonu nöbetleri vardır).
İntörnler, sorumlu öğretim üyesi, uzman doktor ve hemşirelerin gözetimi altında, hastaların ilk değerlendirilmesinde ve tedavisinde aktif rol üstelenirler ve çok çeşitli hasta, hastalık ve prosedür ile karşılaşırlar. İntörnler hastaların ilk başvuru anından itibaren hastanın değerlendirilmesi, tetkiklerin istenmesi, tanı ve tedavi basamaklarında önemli deneyimler kazanırlar. İntörnler, acil serviste hastaların aciliyet düzeylerini tanımlar ve triaj prensiplerini öğrenirler. Acile başvuran hastaların sorumluluğunu alarak; anamnez, fizik inceleme, tanı ve tedavi aşamalarında deneyimlerini artırırlar. İntörnler, dahili ve cerrahi acil hastalıkların tanı, ayırıcı tanı ve ilk tedavi yaklaşımları ile, idrar sondası, N/G sonda takma, kan örneği alma, entübasyon gibi temel girişimleri öğrenirler. (4 hafta; zorunlu gece ve haftasonu nöbetleri vardır).
Olasılığa giriş, kümeler, koşullu olasılık, toplam olasılık kuramı ve Bayes kuralı; bağımsızlık, sayma; ayrık rastgele değişkenler, rastgele değişken fonksiyonları, beklenen değer, ortalama ve değişinti; sürekli rastgele değişkenler, olasılık yoğunluk fonksiyonları; çoklu rastgele değişkenler, türetik dağılımlar, istatistiğe giriş, veri işleme, örnekleme dağılımları, ortalama, değişinti ve orantılarla ilgili çıkarımlar; eğri oturtma ve bağlanım.
Tarifsel olasılık; korelasyon ve basit regresyon ölçümleri; olasılık teorisi, koşullu olasılık, bağımsızlık; Kesikli ve Sürekli Dağılımlar; Olasılık dağılımları; raslantı değiskenlerine bağlı fonksiyonlar; örnekleme dağılımı; kestirim kavramı; çıkarım kavramı (güven aralığı ve hipotez testi). İncelenen başlıklar bilgisayar uygulamalarıyla desteklenecek ve mühendislik uygulamalarına uygun örnekler verilecektir.
MÜHENDİSLİKTE SEÇİLMİŞ KONULAR
Kurumsal dinamiklere genel bakış, kariyer planlaması, organizasyon içinde davranış biçimleri, kurumsal kültür, karar platformları (kurum organları, yetki seviyeleri, kriz ve stres yönetimi), müşteri odaklı organizasyon, mühendisler için iş ahlakı prensipleri. Bu derste çeşitli vaka çalışmalari yapılacaktır. Ayrıca çeşitli kurumlardan üst düzey yöneticiler tecrübelerini aktarmak için konuşmalar yapacaktır.
Özgürlüğü, adaleti, eşitliği, hakları, iyi, kötüyü, yargılamaları, ve ayırımcılığı, köşedeki bakkaldan başlayıp bir doktorun muayene odasına, bir mahkeme salonuna, ya da okuldaki sınıfa kadar giden gündelik hayatımızda nasıl yaşıyoruz? Gündelik ilişkilerimizde etik düşünme yolları, etik teorilerin zenginleştirilmesi, ve eleştirilmesi. Felsefe tarihinde varolan etik teorilerin incelenmesi, çeşitli etik düşünme biçimleri, ezberlenmiş düşünmeden yaşadığımız alışkanlıklarımızın sorgulanması. Teori ve pratik arasında verimli bağlantılar kurmak için, felsefe tarihinin Plato, Aristo, Mill, Kant, Nietzsche, Marx, Arendt, Sartre, ve de Beauvoir gibi düşünürlerinin teorileriyle ilişkilendirerek daha fazla etik düşünme yolları yaratmaya yönlendirme.
Özgürlüğü, adaleti, eşitliği, hakları, iyi, kötüyü, yargılamaları, ve ayırımcılığı, köşedeki bakkaldan başlayıp bir doktorun muayene odasına, bir mahkeme salonuna, ya da okuldaki sınıfa kadar giden gündelik hayatımızda nasıl yaşıyoruz? Gündelik ilişkilerimizde etik düşünme yolları, etik teorilerin zenginleştirilmesi, ve eleştirilmesi. Felsefe tarihinde varolan etik teorilerin incelenmesi, çeşitli etik düşünme biçimleri, ezberlenmiş düşünmeden yaşadığımız alışkanlıklarımızın sorgulanması. Teori ve pratik arasında verimli bağlantılar kurmak için, felsefe tarihinin Plato, Aristo, Mill, Kant, Nietzsche, Marx, Arendt, Sartre, ve de Beauvoir gibi düşünürlerinin teorileriyle ilişkilendirerek daha fazla etik düşünme yolları yaratmaya yönlendirme.
Özgürlüğü, adaleti, eşitliği, hakları, iyi, kötüyü, yargılamaları, ve ayırımcılığı, köşedeki bakkaldan başlayıp bir doktorun muayene odasına, bir mahkeme salonuna, ya da okuldaki sınıfa kadar giden gündelik hayatımızda nasıl yaşıyoruz? Gündelik ilişkilerimizde etik düşünme yolları, etik teorilerin zenginleştirilmesi, ve eleştirilmesi. Felsefe tarihinde varolan etik teorilerin incelenmesi, çeşitli etik düşünme biçimleri, ezberlenmiş düşünmeden yaşadığımız alışkanlıklarımızın sorgulanması. Teori ve pratik arasında verimli bağlantılar kurmak için, felsefe tarihinin Plato, Aristo, Mill, Kant, Nietzsche, Marx, Arendt, Sartre, ve de Beauvoir gibi düşünürlerinin teorileriyle ilişkilendirerek daha fazla etik düşünme yolları yaratmaya yönlendirme.
Son zamanlarda giderek artan çevresel sorunlarla birlikte çok önem kazanan çevre etiği konusuna giriş. Doğanın değeri ve manevi önemiyle ilgili kuramsal konular odaklı araştırmalar. Bu bağlamda davranış, değer ve sorumlulukla ilgili teoriler ve tartışmalar.
Hayatımızı inceleyebilecek becerileri kazandıracak etik düşünceye tarihsel bir giriş. Çeşitli metinler üzerinden etiğin temel problemleriyle tanışma. Etik problemler hakkında eleştirel okuma, düşünme ve yazma. Plato, Aristotle, Descartes, Kant and Nietzsche rehberliğinde bilgi teorisi, etiğin temelleri, etik sorumluluk ve etik teorilerin eleştirilerini inceleme.
Hayatımızı inceleyebilecek becerileri kazandıracak etik düşünceye tarihsel bir giriş. Çeşitli metinler üzerinden etiğin temel problemleriyle tanışma. Etik problemler hakkında eleştirel okuma, düşünme ve yazma. Plato, Aristotle, Descartes, Kant and Nietzsche rehberliğinde bilgi teorisi, etiğin temelleri, etik sorumluluk ve etik teorilerin eleştirilerini inceleme.
Almanca bilmeyen öğrencilere dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin tanıtılması ve de Alman kültürüne giriş yapılması. Öğrencilere temel konularda basit soru ve yanıt kalıplarının öğretilmesi. Gündelik ihtiyaca yönelik iki yönlü konuşmanın geliştirilmesi. Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Sınıflandırılması A1 düzeyinin ilk yarısına denk gelir.
Almanca bilmeyen öğrencilere dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerinin tanıtılması ve de Alman kültürüne giriş yapılması. Öğrencilere temel konularda basit soru ve yanıt kalıplarının öğretilmesi. Gündelik ihtiyaca yönelik iki yönlü konuşmanın geliştirilmesi. Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Sınıflandırılması A1 düzeyinin ilk yarısına denk gelir.
Almanca seviyesi düşük öğrencilerin dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerini geliştirmeye yönelik. Alman kültürü ile ilgili bilgileri artırmayı amaçlayarak öğrencilerin rutin durumlarda sade bir şekilde iletişim kurabilmesine olanak tanır. Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Sınıflandırılması A1 düzeyinin ikinci yarısına denktir.
Modern Türkiye Tarihine, giriş. 19 ve 20. Yüzyıl Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye tarihine okumalar ve belgeseller üzerinden analitik bir bakış.
Plato, Aristotle,Machiavelli, Rousseau ve Marx gibi antik ve modern zaman filozof ve siyasal teorisyenlerinin ortaya koyduğu temel siyasi fikirlerin tarihsel bir analizi. Siyasetin en temel sorunsalları ile ilgili entelektüel tartışmalar (yönetim şekilleri, birey ve devlet arasındaki ilişki, adalet ve ahlak).
Toplumsal cinsiyetin kamu ve özel hayattaki rolü ve bunun politik, kültürel ve sosyal çıkarımları.
Yakın Çağ tarihinin 1848den itibaren belli başlı temaları ve olayları. Endüstrileşme, Amerikan sivil savaşı, gerçek "globalleşme"nin başlaması, batılılaşmanın yayılması, büyük güçler arasındaki rekabet, I. Dünya Savaşı, Amerikanlılaşmanın yayılması, komunizmin yükselişi, Rus devrimi, 1919 döneminin barış anlaşmaları, 1923 (Versay'dan Lozan'a) işlenecek konular arasındadır.
Yakın Çağ tarihinin 1848den itibaren belli başlı temaları ve olayları. Endüstrileşme, Amerikan sivil savaşı, gerçek "globalleşme"nin başlaması, batılılaşmanın yayılması, büyük güçler arasındaki rekabet, I. Dünya Savaşı, Amerikanlılaşmanın yayılması, komunizmin yükselişi, Rus devrimi, 1919 döneminin barış anlaşmaları, 1923 (Versay'dan Lozan'a) işlenecek konular arasındadır.
18. yüzyıldan 21. yüzyıl başına, ticaret, din değiştirme, fetih, göç, kolonizasyon ve savaş gibi karşılaşmaların ve de güç yapılarının insanların kendilerini ve `öteki?ni tanımlamalarına nasıl etki ettiği üzerinde durulması. Dünyanın farklı bölgelerinde bireylerin kimliklerini tasarlama ve deneyimleme süreçlerinde ulus, sınıf, ırk, etnisite ve cinsiyet faktörleri. Bu bağlamda, fotoğraflardan, günlüklere ve çizgi romanlara çeşitli birincil kaynakların kullanılması.
Hasta ve yakınları ile etkili ve doğru iletişim kurma, öykü alma, fizik inceleme tekniklerinin öğrenilmesi, fizik inceleme yeteneğini geliştirme, hastalıkların bulgu ve belirtilerinin değerlendirilmesi, en uygun laboratuvar ve tanısal testlerin seçilmesi, hasta bilgilerinin bir bütün olarak ve uygun bir biçimde degerlendirilmesi. Sık rastlanan önemli ve akut/kronik tıbbi hastalıkların tanısı ve tedavisi ile ilgili gerekli bilgilerin kazanılması. Laboratuvar testleri ve görüntüleme tekniklerinin uygun olan durumlarda seçilmesi ve doğru bir şekilde yorumlanması ile akılcı ilaç tedavilerini düzenleyebilmek için gerekli bilgi ve becerilerin edinilmesi. (8 hafta; zorunlu gece ve haftasonu nöbetleri vardır).
Hasta ve yakınları ile etkili ve doğru iletişim kurma, öykü alma, fizik inceleme tekniklerinin öğrenilmesi, fizik inceleme yeteneğini geliştirme, hastalıkların bulgu ve belirtilerinin değerlendirilmesi, en uygun laboratuvar ve tanısal testlerin seçilmesi, hasta bilgilerinin bir bütün olarak ve uygun bir biçimde degerlendirilmesi. Sık rastlanan önemli ve akut/kronik tıbbi hastalıkların tanısı ve tedavisi ile ilgili gerekli bilgilerin kazanılması. Laboratuvar testleri ve görüntüleme tekniklerinin uygun olan durumlarda seçilmesi ve doğru bir şekilde yorumlanması ile akılcı ilaç tedavilerini düzenleyebilmek için gerekli bilgi ve becerilerin edinilmesi. (8 hafta; zorunlu gece ve haftasonu nöbetleri vardır).